• سه شنبه ١١ ارديبهشت ١٤٠٣-١٦:١٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٧٨٥
امانی در گزارش محله‌گردی «‌جوادیه»:‌ 10-232

از معضل حضور پرتعداد اتباع بیگانه در جوادیه تا تعیین تکلیف ریل های راه آهن

عضو شورای شهر تهران در ارائه گزارش محله گردی از محله جوادیه، به مسائل و مشکلات این محله از معضل حضور پرتعداد اتباع بیگانه در جوادیه تا تعیین تکلیف ریل های راه آهن این محله پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، ناصر امانی،‌ عضو شورای شهر تهران در دویست و سی و دومین جلسه صحن شورا گزارش محله‌گردی خود از محله «‌جوادیه»‌ در منطقه 16 را قرائت کرد. او ضمن گرامیداشت یاد و خاطره علامه فیلسوف و فقید مرتضی مطهری که به حق در تقویم ملی کشور به نام روز معلم نام گذاری شده  و همچنین تبریک روز معلم به همه فرهنگیان کشور به ویژه معلمان عزیز در تهران مخصوصاً معلمان شاغل در مدارس دولتی در محلات کم برخوردار و جنوبی تهران و تبریک روز کارگر گفت:‌ گزارش این جلسه را به یکی از محلات قدیمی شهر تهران در ناحیه یک منطقه 16 که قطعاً نام شناخته شده‌ای برای شهروندان تهرانی است؛ یعنی محله جوادیه اختصاص دادم. محله ای با حدود 50000 نفر جمعیت که عمدتاً از قشر شریف و زحمتکش کارگری هستند. عبور راه آهن از این محله که همچنان ریل‌هایش روی زمین قرار دارد ضمن این که آلودگی صوتی و آلودگی هوا را برای اهالی محله به ارمغان آورده، تعداد قابل توجهی از پلاک های مسکونی حریم راه آهن را نیز از نوسازی و توسعه محروم کرده و پیگیری های مدیریت شهری در ادوار مختلف برای حل این مشکل راه به جایی نبرده است.44 درصد از کالبد محله را بافت فرسوده تشکیل داده و علی رغم تسهیلاتی که شورای ششم و شهرداری تهران برای نوسازی بافت فرسوده فراهم کردند، به دلیل ریزدانگی و متراژهای زیاد و کمتر از صد متر در حال حاضر حدوداً صد پلاک توانستند پروانه نوسازی بگیرند و به همین سبب املاک متروکه و رها شده زیادی در این محله است؛ از قبیل گرمابه های عمومی قدیمی، قالی شویی، سینما، کارخانه و شعبات رها شده بانک  که اکثرشان محل اتراق و تجمع معتادین و آسیب دیدگان اجتماعی شده است. یکی از این قالی شویی ها در این دوره توسط شهرداری تملک شده و در حال تبدیل شدن به یک بوستان محلی است؛ اما برای تملک سایر اماکن مذکور برنامه و اعتباری پیش بینی نشده است. برخی از این املاک متروکه بانک های دولتی هستند. پنج بانک در این محله شعباتشان را کامل تعطیل کردند و بستند  و رفتند و به مردم خدمات نمی دهند و روی عابربانکشان هم آهن گذاشتند و جوش زدند که مردم حتی نتوانند از عابربانکشان هم استفاده کنند که علتش را عدم صرفه اقتصادی گفتند و به نفعشان نیست و گردش مالی ندارند.
او ادامه داد:‌ اگر این وضعیت ادامه پیدا کند فکر می کنم در یکی دو سال آینده سه چهار شعبه بانکی که همچنان در محله ماندند نیز شعباتشان را تعطیل کنند. یکی از این املاک یک مرکز پروتئین است که متعلق به شهرداری می باشد و قرار بوده به عنوان میدان تره بار محلی مورد بهره برداری قرار بگیرد تا مردم این محله مجبور نشوند برای خرید روزانه شان مسافت زیادی را طی کنند؛ ولی متاسفانه به سرانجام نرسیده و این محل همچنان متروک است. پل عابر پیاده جوادیه از روی ریل های راه آهن محله جوادیه را به ایستگاه مترو خط سه متصل می کند؛‌ مردم برای رسیدن به ایستگاه مذکور ناچارند دو کیلومتر مسافت را طی کنند و از روی این پل عبور کنند که پله های پل مکانیزه نیست و افراد مسن و ناتوان جسمی به سختی از پله هایش بالا و پایین می روند. محوطه ای مقابل ایستگاه جوادیه در مرز بین منطقه 16 و 11 پارکینگ یا به تعبیری قبرستان دوچرخه های مربوط به شرکت بیدود  است که از خرداد 1400 ،‌ 3 هزار و 500  دستگاه دوچرخه زیر باد، آفتاب و باران رها شدند و مدیرعامل شرکت مذکور و بسیاری از کارمندان نیز شرکت را رها کردند و رفتند و به تلفن ها هم جواب نمی دهند و فقط دو نفر نگهبان بدون هیچ گونه حقوق و خدماتی سه سال است که نگهداری از این دوچرخه ها را بر عهده دارند و همچنان بلاتکلیف و سرگردانند که چه بکنند و هزینه های نگهداری را از کجا بیاورند.
عضو شورای شهر تهران گفت:  این شرکت با حوزه حمل و نقل شهرداری قرارداد داشته و از شهرداری پول گرفته و این ایستگاه ها را با مجوز شهرداری زده بود و به هر دلیل که این ایستگاه ها تعطیل و دوچرخه ها جمع آوری شدند؛ سه سال کافی بود برای این که مراجعه کنند و تکلیف این دوچرخه ها را مشخص کنند. در حاشیه پل جوادیه و ریل راه آهن باغ راه یا فضای سبزی ایجاد شده، ولی به سبب نداشتن روشنایی و مبلمان شهری به گفته اهالی در شب، محل اتراق و تجمع معتادین و کارتن خواب ها شده است. البته مردم از جمع‌آوری آسیب دیدگان اجتماعی از سطح محله توسط شهرداری فعلا رضایت دارند و چند روز اخیر شهرداری در این زمینه خوب فعال شده، اما نگران بازگشت مجددشان هستند؛  زیرا در گذشته هم این جمع آوری و بازگشت مجدد را بارها تجربه کردند. در خصوص سرانه های خدمات شهری محله به طور کامل محروم است؛ اما وقتی با مردم صحبت می کنیم به جای گلایه از کمبود سرانه ها، مهمترین دغدغه ذهنیشان حضور گسترده اتباع بیگانه است که به گفته مردم 60 درصد جمعیت محله را اتباع بیگانه تشکیل دادند و چهره محله را تغییر دادند. برخی از کسب و کارها را به تعطیلی کشاندند. با تعدادی از کارگران ساختمانی، بناها و مشاغل مشابه که در خیابان و میدان منتظر کار بودند صحبت کردم و معتقد بودند دستمزد پایین اتباع باعث بیکاری آنان شده است. از چند مدرسه دولتی محله بازدید کردم که سال ساختشان سال 1333 و 1338 بود و حداقل 10 تا  30 درصد دانش آموزانشان را اتباع تشکیل می دادند. سقف یکی از مدارس در حال ریزش بود که با داربست و پایه های موقت حفظ کرده بودند و بچه ها زیر این سقف درس می خواندند. 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه اجاره واحدهای فرسوده با قیمت های بالا توسط اتباع، تجمع و زندگی ده ها نفر از اتباع در یک واحد مسکونی، عدم تطابق فرهنگی و رفتاری بین آنها  و مردم و نارضایتی مدیران مدارس و درخواست اختصاص واحد آموزشی جداگانه برای اتباع دغدغه های ذهنی مردم، مسئولین مدارس و اولیای بچه هاست،‌ تاکید کرد:  در محله جوادیه 23 مسجد داریم که مایه افتخار است. در مورد سرانه های فرهنگی به جز 23 مسجد و یک سرای محله کوچک  که یادگاری از دوره چهارم بوده و خیلی هم فعال است هیچ سرانه فرهنگی در محله وجود ندارد. حضور معنوی 379 شهید سرافراز و ده ها شخصیت فرهنگی، هنری و ورزشی و مدیران عالی کشوری و سرداران دفاع مقدس که متولد شده و تربیت شده این محله هستند سرمایه انسانی ارزشمند و معنوی برای محله فراهم کردند. سرانه فضای سبز محله دو متر است و به جز یک بوستان که در این دوره در حال احداث است و مراحل نهاییش را می گذراند، یک بوستان دیگر در محله وجود دارد. فضای سبز حاشیه معابر و درختان حاشیه ها در خیابان نیاز به رسیدگی جدی دارد و مردم از نگهداری فضای سبزی که به شدت به آن نیاز دارند رضایت ندارند. یک پروژه در حال ساخت بود که از کنارش عبور می کردیم و در این خیابان کلا دو درخت بود که در مقابل این پروژه بود و سازنده پای هر دو سیمان ریخته بود و عکس گرفتیم و به آقای سالاری‌پور و معاون خدمات شهری نشان دادیم. 
امانی با بیان اینکه محله جوادیه به جگرکی‌هایش معروف است،‌ اضافه کرد: در زمینه نظافت در حاشیه خیابان دشت آزادگان قصابی‌های زیادی هستند که گوسفندان را شبانه یا عصرانه ذبح می کنند و پووست، خون و ضایعات همراه با بوی تعفن و حضور پرشمار حیوانات موزی به ویژه موش‌ها شرایط یک پیاده روی سه متری را غیر قابل تحمل کرده است. محله ای که میدان بهمن موسوم به کشتارگاه را به خودش اختصاص داده و  نظافتش چنگی به دل نمی زند. البته سطل های زباله اش نو شده و هر چه سطل زباله در سطح محله دیدیم نو بود و آشغالی پیرامونشان ندیدیم و فقط یک نفر زباله گرد را دیدیم که با احتیاط و با دست داشت زباله ها را از سطل جدا می کرد. برخی از نواحی در شهر تهران حداقل سه تا شش محله زیر مدیریتشان است؛ ولی ناحیه منطقه فقط یک محله دارد؛ یعنی جوادیه یک ناحیه دارد و یک ناحیه در آنجا برای اداره جوادیه مستقر است و انتظار رسیدگی به حل مسائل ابتدایی خدمات شهری توقع زیادی نیست که ناحیه همه وقتش را بگذارد تا فقط به مسائل محله برسد؛ چون مسئولیتی ندارد و محله دیگری تحت مسئولیتش نیست. 
او با اشاره به اینکه منطقه 16 شش ناحیه و 9 محله دارد؛‌ گفت: بعضی از نواحی فقط یک محله و بعضی از نواحی یک و نیم محله دارند که در بحث مسائل خدمات شهری نباید در منطقه مشکلی داشته باشیم. در زمینه حمل و نقل دسترسی به ایستگاه مترو جوادیه با احداث پل در حال انجام است و ایستگاه اتوبوس هم دراد؛ اما مردم از تاخیر طولانی اتوبوس ها و حتی کرایه بالای  امسال ناراضی بودند. مردم این محله کارگری هستند و شرایط اقتصادی خوبی ندارند. می گفتند برخی از اتوبوس ها کارت خوان ندارند و بعضی ها اصلا کارت ندارند و پول نقد می دهند و کرایه که 4500 تومان است، اگر 5000 تومان بدهند 500 تومان را برنمی گردانند. در این محله 500 تومان برای مردم اهمیت دارد. بایستی شرکت واحد به این مساله رسیدگی کند و اتوبوس هایی که به این محله می فرستد کارت خوان داشته باشند و اگر کارت خوان ندارند یا پول نقد از مردم می گیرند مابقی پول مردم را به آنها برگردانند. حضور انبوه وانت‌بارها، گسترش بساط مغازه ها، بستن مسیر عابران پیاده و انتقاد جدی مردم به زد و بند مأمورین انضباط شهری با این افراد،‌از دیگر مشکلات است. بدون استثنا هر کس که ما را می دید می گفت  پول می گیرند. مردم پیشنهاد می کنند این همه فضای رها شده در محله هست و فضایی به نام کارخانه نان است که شهرداری این را اجاره کند، اگر مالکش حاضر نیست بفروشد و اینجا را آماده کند و وانت‌بارها و بساط گسترها را در آنجا مستقر کند تا مردم بتوانند با همه مشکلات و کمبود سرانه ها در محله زندگی کنند.
امانی تأکید کرد: وضعیت آسفالت معابر مخصوصا در معابر و کوچه های فرعی نابهنجار است و نیاز جدی به نوسازی دارند. یک مجموعه ورزشی متعلق به سازمان ورزش در محله به مردم خدمات می دهد؛ هر چند مجموعه های خصوصی هم فعالند. یکی از مشکلات محله به دلیل عدم تعدد بوستان ها سرویس بهداشتی است که موجب ناهنجاری بصری و آلوده شدن معابر و بوی تعفن شده است. مردم محل و لکه هایی که در معابر عمومی به خاطر نبودن سرویس های بهداشتی ایجاد شده بود را به من نشان می دادند؛ موضوعی که تا به حال بارها در صحن شورا تذکر دادیم. این همه املاک و اماکن متروکه در محله وجود دارد و تملک تعدادی از آنها می تواند این مشکل را در این محله پرتراکم حل کند و به حداقل خود برساند. آخرین نکته تعطیلی دو سینمای توسکا و شیرین است که هر دو در خیابان اصلی محله قرار دارند و تبدیل شدنشان به مخروبه و پناهگاه معتادین و سرقت ابزار و لوازم آنها سبب نارضایتی مردم شده است؛ در حالی که احیای این دو مجموعه با کاربری های فرهنگی و آموزشی می تواند خیل عظیمی از جوانان  بیکار این محله را تحت پوشش قرار بدهد و موجب رشد فرهنگی محله شود.
او در نهایت خواسته‌های مردم را به صورت مختصر قرائت کرده و گفت: 1 سامان دهی اتباع بیگانه و جلوگیری از ورود آنان به محله های قدیمی و کنترل حضورشان و جلوگیری از آسیب های احتمالی که مهمترین مورد است. 2 تعیین تکلیف ریل های راه آهن. این دو مورد به شهرداری برنمی گردد و نمی خواهیم باری روی دوش شهرداری بگذاریم و می خواهیم حرف مردم را به گوش مسئولین بالا دست مثل وزارت کشور، سازمان اتباع و وزارت راه و شهرسازی تا برای محلات جنوبی تهران هم برای حضور اتباع و هم برای ریل راه آهن فکری بکنند. مردم می گفتند خوش به حال مردم مناطق 17 و 18 که ریل ها زیر زمین رفت و رئیس جمهور هفته پیش رفته و قولی به آنجا داده و ای کاش نسیم کوچکی از این باد رحمت به منطقه 16 هم برسد و این دو مشکل به شکلی حل شود. 3 تسهیل مقررات نوسازی بافت فرسوده به ویژه برای واحدهای ریزدانه. در این دوره درباره نوسازی کار بزرگی کردیم و کسی نمی تواند انکار بکند؛ اما هنوز تیغ تسهیلات ما نتوانسته بعضی از موانع را در برخی از محلات بردارد و این مردم همچنان در واحدهای نوسازی نشده زندگی می کنند. 4 رفع سد معبر. در جاهای زیادی سد معبر دیدم،‌ در ساعت 100 یا 11 صبح در این محله اوضاع خیلی بد بود و مردم می گفتند اگر عصر بیایید راه برای عبور مردم از پیاده روها وجود ندارد. باید شهرداری و مسئولین حوزه خدمات شهری برای این موضوع در مناطقی که مردم این گونه تحت فشارند راه حلی پیدا کنند. پیشنهاد مردم این بود که کارخانه نان ماشینی را در اختیار این موضوع قرار بدهند. 5 نوسازی مدارس دولتی به ویژه مدارسی که قدمتشان بیش از 70 سال است و در حال ریزشند. 6احیا یا تغییر کاربری دو سینمای قدیمی محله با هدف افزایش سرانه های فرهنگی. 7 مکانیزه کردن پله های پل روی جوادیه که مردم خیلی از آن استفاده می کنند و رفت و آمد دارند تا تعیین تکلیف پل های پیاده در شهر تهران.  
 
کد خبر: 10-232

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





اخبار مرتبط